Profesorul Adrian Stoicescu, conferențiar universitar la Facultatea de Litere a Universității din București, a comentat subiectele pentru clasa a III-a la testul COMPER.
„Proba s-a dat vineri, 12 ianuarie. Itemul nr. 16 are o rezolvare discutabilă:
În enunțul “Și-a făcut senzație:”, semnul două puncte marchează:
- o explicație/concluzie;
- o enumerare;
- sfârșitul unei propoziții enunțiative;
- sfârșitul unei propoziții interogative.
Varianta de răspuns pe care cei care au realizat subiectul au indicat-o drept variantă corectă este a).
Fără a oferi explicații gramaticale greoaie, care nu sunt destinate unui public general, voi prezenta în continuare inadecvarea acestui subiect, nu doar la nivelul clasei a III-a, la care a fost dat, ci, de fapt, la orice nivel de adresabilitate.
Pentru a putea observa dacă după semnul de punctuație indicat urmează o explicație/concluzie sau, dimpotrivă, o enumerare, celelalte variante de răspuns fiind, în mod evident, greșite, cel mai simplu pentru un elev ar fi să încerce să continue secvența dată.
Astfel, sunt posibile două moduri de continuare:
- Și-a făcut senzație: a sărit cu parașuta de pe o clădire cu 100 de etaje!
- Și-a făcut senzație: de vomă, de silă și de greață.
Dacă în exemplul 1), continuarea secvenței indicate ar putea legitima selectarea răspunsului a) drept corect, fiind o explicație a motivului pentru care a făcut senzație, iar și fiind o conjuncție, cea de-a doua continuare ar conduce către răspunsul b) drept răspuns corect, reprezentând o enumerare, iar și fiind un pronume.
Cu alte cuvinte, formularea unei cerințe de tipul celei menționate, într-o manieră evident ambiguă, nu poate avea drept răspuns corect o singură variantă.
Le-am scris celor care administrează respectivul concurs, nu în calitate de profesor, ci de simplu părinte al unui copil de clasa a III-a, rugându-i să îmi spună răspunsul corect și justificarea acestuia. Răspunsul primit, după cum m-am așteptat, trebuie să recunosc, a fost sumar și a indicat numai varianta a).
Însă, de această dată, răspunsul a fost savuros prin formula pe care o utilizează cel care nu știe sau nu are dispoziție să răspundă pentru că este deținătorul adevărului absolut: „[e]chipa care a alcătuit subiectul s-a ghidat după programa de clasa a III-a.” Cu alte cuvinte, ar trebui să înțeleg că programa școlară indică explicit predarea și testarea… ambiguității.
Pe de altă parte, nu este atât de deranjant faptul că un subiect este construit printr-o alegere nefericită a unui exemplu. Oricine poate greși. Ceea ce este cu adevărat deranjant este faptul că atunci când ți se semnalează o greșeală îți lipsește decența de a recunoaște, generată de seducția de a fi cel mai îndreptățit la adevăr din simplul motiv că… ai fost în echipă făcătoare de subiecte.
În încheiere, devenind puțin mai tehnic, dar respectând programa de clasa a III-a, care prevede studierea adjectivului și a verbului, aș formula și eu un item pentru „echipa care a alcătuit subiectul”, cu precizarea că există un singur răspuns corect (în mod evident, existând două) și că de rezolvarea acestuia depinde rămânerea la catedră.”, a transmis profesorul universitar Adrian Stoicescu, potrivit Edupedu.ro.