Propunerile de modificare legislativă pentru stabilirea viitoarelor costuri ale asigurărilor obligatorii pentru mașini (RCA) au fost lansate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), cu motivația că e nevoie de noi reguli, pentru a reduce numărul accidentelor.
De fapt, pornind de la acest pretext perfect credibil, se vor elimina aproape toate posibilitățile de a obține prețuri reduse la polițele RCA, care până acum se acordau pe baza diferențierii bonus-malus. Vor rămâne fără bonus toți cei care vor întârzia peste 30 de zile încheierea unei polițe de asigurare obligatorie, dar și cei care vor primi amenzi de circulație, inclusiv pentru parcarea în locuri nepermise.
ASF propune, la trei luni după schimbarea conducerii autorității, câteva modificări la stabilirea prețului RCA. Cei care nu-și vor reînnoi, în 30 de zile, polița RCA vor pierde dreptul la clasa bonus, care le asigură acum reducerea la jumătate a prețului poliței RCA, după ce au acumulat punctajul în foarte mulți ani.
De exemplu, cineva care nu a avut niciun accident de circulație timp de 4 ani sau mai mult nu va mai beneficia de bonus 8, care presupune o reducere de 50% a prețului la RCA, indiferent dacă întârzierea reînnoirii asigurării e cauzată de lipsa temporară a banilor, de probleme de sănătate sau de plecarea din țară, pe o perioadă mai lungă de timp.
Această prevedere nu ajută cu nimic la reducerea numărului de accidente, dar vine în sprijinul asigurătorilor care vor încasa sume mai mari, fără a mai oferi reduceri de preț.
Pe același principiu a fost introdusă și prevederea prin care amenzile de circulație vor scădea bonusul acumulat de-a lungul anilor, după ce șoferul a condus fără a produce accidente. „Contravențiile și sancțiunile aplicate de personalul Poliției Române, privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor, care denotă un comportament neadecvat în trafic, ce conduce la un risc ridicat de accidente” vor deveni, astfel, pretext de eliminare a reducerilor de preț pentru RCA – conform textului de modificare legislativă.
Transportatorii sunt revoltați de aceste propuneri de modificări legislative, explicând că inclusiv formularea textului va putea duce la interpretări abuzive, în defavoarea celor circa 9 milioane de români care conduc mașini, camioane, autobuze sau motociclete.